سه شنبه / 30 مهر 1398 [به وب سايت اطلاع رساني حقوق مالكيت فكري خوش آمديد] [طرح پيشنهادي برگزاري مجموعه كارگاه هاي آموزشي تخصصي حقوق مالكيت فكري و حقوق تجاري سازي فناوري ]
درباره موسسه IPS
صفحه اصلي
درباره ما
چارت موسسه
توانمنديها
عضويتها و افتخارات
ارتباط با ما
كارگروه ارزيابي و داوري اختراعات
آشنايي با كارگروه
درباره مالكيت فكري
اخبار و رويدادها
مطالب آموزشي
مجموعه قوانين
كتب تخصصي
پيوندهاي مفيد
كارگروه آموزش و ترويج
دوره هاي برگزار شده
دوره هاي تدوين شده
اعضاي هيات علمي
ثبت نام و مشاوره
دريافت خبرنامه
مشاوره
نظردهي
W_VOTE
 نظر شما در مورد معاهده PCT چيست؟
 فرصت طلائي
 تهديد ملي
 هر دو
 لزوم حمايت از مالكيت فكري در محصولات دانش بنيان   

 1393/07/09

خلاصه  :  قائم مقام معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت و درمان گفت: بايد به سمتي برويم كه به مالكيت معنوي محصولات دانش بنيان احترام بگذاريم.


دكتر شاهين آخوندزاده در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در زمينه ابلاغ سياست هاي كلي علم و فناوري توسط مقام معظم رهبري درمورد ساز و كار قانوني حمايت از مالكيت فكري و معنوي محصولات دانش بنيان گفت: متأسفانه ما هنوز در رابطه با بحث مالكيت معنوي دستورالعمل دقيقي نداريم. مثلاً محققي كه در يك شركت دارويي روي يك فرمول دارويي كار و آن را توليد و مجوز عرضه مي گيرد، ديگري مي تواند همان محصول را بدون تحقيق و سرمايه گذاري در اين زمينه كپي برداري كند و مجوز هم بگيرد و به همين علت بحث توليد علم و فناوري توسط نخبگان ما در كشور دائماً لطمه مي خورد. ما بايد به سمتي برويم كه به مالكيت معنوي محصولات دانش بنيان احترام بگذاريم و بحث مالكيت معنوي در داخل كشور نظام مند شود كه متأسفانه فعلاً در كشور ما اين امر رعايت نمي شود.

وي كليه نهادهايي كه هم در بحث دانش و هم در بحث توليد نقش دارند را در تحقق اين امر مؤثر دانست و افزود: وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزارت صنايع و معادن وتجارت، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و در كنار آن ها معاونت علمي رياست جمهوري و شوراي عالي انقلاب فرهنگي و جهاد دانشگاهي كشور مي توانند نقش به سزايي در اين زمينه داشته باشند كه از طريق يك هم انديشي فوري و ضروري اين نهاد ها بندهاي سياست هاي ابلاغي رهبري انقلاب سريع تر به نتيجه برسد.

دكتر آخوندزاده درخصوص ظرفيت و پتانسيل ايران براي صادارت محصولات دانش بنيان تأكيد كرد: ما بايد اول بازار داخلي خود را در نظر بگيريم. ما يك كشور با جمعيت ۷۰ تا ۷۵ ميليون نفري هستيم كه شديداً مصرف كننده هم هستيم. پس شركت هاي دانش بنيان بايد هدف خودشان را بازار داخل كشور بگذارند و در مرحله بعد به سراغ بازارهاي منطقه اي و بعد بين المللي برويم.

وي در تشريح بحث خود گفت: محصولي دانش بنيان با تحقيقات فراوان در داخل توليد و به بازار عرضه مي گردد. از سوي ديگر تعرفه هاي واردات را بسيار پايين مي آوريم و به همين دليل محصولات داخلي ورشكست مي شوند. ما براي اينكه از محصول توليد داخل حمايت كنيم بايد تعرفه هاي واردات را به حدي بالا ببريم كه ديگر براي كسي وارد كردن كالا صرفه اقتصادي نداشته باشد در حالي كه در كشور ما برعكس عمل مي شود.

قائم مقام معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت و درمان ميزان تبديل ايده هاي ارائه شده توسط نخبگان به محصول را در حال حاضر بسيار ناچيز دانسته و علت آن را وجود صنايع دولتي و نيمه دولتي به عنوان صنايع غالب كشور بيان كرد و افزود: صنايعي كه از رانت دولت بهره مي برند احتياجي ندارند براساس تحقيقات خود را ارتقا دهند اما اگر شركت هاي بخش خصوصي به معناي واقعي وجود داشته باشند آن وقت رقابت بين آن ها شكل خواهد گرفت و اين رقابت باعث مي شود از فكر و نتيجه تحقيقات نخبگان و دانشگاهيان استفاده شود.

وي در ادامه عنوان كرد: يكي از مشكلات بزرگ كشور ما صنايع دولتي است كه به بد ترين شكل اداره مي شوند ما حتي زماني كه به سمت خصوصي سازي هم پيش رفتيم شركت ها و صنايع دولتي را به نيمه دولتي تبديل كرديم و نه خصوصي.

دكتر آخوندزاده در ادامه درباره رابطه متقابل تحصيل و اشتغال در كشور تشريح كرد: ما در حال حاضر در توسعه آموزش عالي كشور كميت را در اولويت قرار داديم و نه كيفيت. هم اكنون ۵۵ هزار دانشجوي دكتري در كشور داريم يعني چيزي برابر آنچه در ايالات متحده آمريكاست در حالي كه فرصت شغلي كه ما داريم در ايران بسيار محدود تر از امريكا است.

در آينده نزديك ما شاهد تعداد زيادي فارغ التحصيل دكتر بيكار خواهيم بود. در كشور امكان اشتغالي جز هيئت علمي براي فارغ التحصيلان فراهم نكرديم. در حالي كه در كشورهاي ديگر يك فارغ التحصيل دكتري در بخش صنعت و آموزش و پرورش و بخش هاي ديگر فعال است. ما صنعت شكوفايي كه يك دكتري را جذب كند نداريم و براي حل اين مسئله صنايع ما بايد به سمت بخش خصوصي و رقابتي بروند.

اين استاد دانشگاه در پايان خاطرنشان كرد كه براي توسعه آموزش عالي كشور نيز بايد آموزش و پرورش كشور تقويت شود و در اين راستا نيز بايد از فارغ التحصيلان مقاطع دكتري در آموزش و پرورش كشور بهره جست تا نيروهاي خوبي براي ورود به دانشگاه ها تربيت شوند.
منبع: تابناك
خبرنامه
تبليغات